Nu mulți știu că Ioana Amăriuței Popa, fondatoarea Story Seeker a fost jurnalist timp de 9 ani. A fost nominalizată la premiile Clubului Român de Presă, pentru reportaj radio, în 2004, pe vremea când ea încă era studentă, iar Cristian Tudor Popescu era președintele clubului. A luat interviuri celor mai mari oameni politici ai vremii, a realizat anchete incisive, dar mai presus de toate a scris. Cei mai mulți ani i‑a petrecut la Ziarul de Iași. Practic în condeiul ei sunt peste 18 ani de scriitură continuă, iar formarea ca jurnalist ajută mult în agenție. Cum? Ne spune chiar ea!
Perspectiva din care scrii te diferențiază de concurență
Ca jurnalist folosești un limbaj firesc, te exprimi pe înțelesul tuturor și ești cât mai obiectiv. La fel și în publicitate – ceea ce scrii trebuie să aibă valoare pentru cititorul tău. Iar aici e și o subtilitate legată de perspectiva sau unghiul din care prezinți informația.
Să îți explic! La o conferință de presă participă mai mulți jurnaliști – atunci cum faci ca reportajul tău să fie cel mai complet și interesant, cel care iese în evidență?
Aduni și alte informații de la specialiști, ceri puncte de vedere diferite, pui întreg subiectul într‑un context mai larg, găsești un personaj ce reliefează bine povestea și te axezi pe el. Jurnalistul trebuie să vadă știrea – să pună informațiile într‑o structură logică și să aibă un unghi inedit de a prezenta întâmplările, fără să își piardă din obiectivitate.
În publicitate faci același lucru – găsești perspectiva interesantă, proprie și cu care brandul tău se identifică și prin ceea ce scrii, te diferențiezi de concurență, practic de alte site‑uri care au abordat o tematică asemănătoare.
Ca să scrii orice, trebuie mai întâi să înțelegi
Pentru că am fost jurnalist îmi este ușor să adresez întrebările potrivite, pentru a înțelege în profunzime un subiect, ador să documentez din toate sursele posibile (nu există prea multă documentare pentru mine) pentru că apoi, odată ce am înțeles o anumită tematică, mi‑e foarte ușor să scriu. Orice. Am scris despre foarte multe domenii de la securitate cibernetică sau soluții de automatizare a proceselor în companii, până la fashion, suplimente alimentare, proceduri de kinetoterapie și așa mai departe – până și eu am pierdut numărul domeniilor pentru care am scris în ultimii 9 ani din postura de content writer și copywriter.
Ce e în plus la textul publicitar? Acel touch de persuasiune pus exact unde trebuie și când trebuie și posibilitatea de a exprima punctul de vedere (al brandului) – ceea ce în jurnalism poți să faci doar prin editoriale sau articole de opinie.